Ondag - reflektionsarbete

Professionalitet och lärarkompetens

Vad är professionalitet och lärarkompetens? Min första tanke var att det är samma sak men efter lite grubblande kom jag fram till att så inte är fallet. Jag anser att lärarkompetens betyder att du har kunskap och att du har behörigheten för att vara lärare. Du vet till exempel att H2O är term för vatten. Men hur ska du förmedla och förklara detta för eleverna? Det räcker knappast med att säga ”H2O är vatten”, utan det måste förklaras för att eleverna ska förstå och att det ska få en innebörd. Det hjälper inte att en lärare kan alla kemiska formler, personen måste veta hur man lär ut kunskaperna till eleverna, det är där professionaliteten kommer in i bilden. Lärarkompetens och professionalitet går hand i hand. Du klarar dig inte i läraryrket om du saknar den ena utav dem. Ett exempel är när jag gick på högstadiet. Jag hade en manlig lärare i kemi, ett ämne jag inte visste något om. Under en lektion skrev han upp mycket viktiga kemiska formler som vi var tvungna att kunna inför ett prov, han skrev långa formler med upphöjda och nersänkta siffror. Alla satt som frågetecken vid bänkarna, någon frågade vad allt betydde varav läraren suckar och förklarar att han inte kommer fråga vad det betyder utan vi behöver bara lära oss det utantill. Dagen innan provet satt jag och nötte in alla formerna men hade ingen aning om vad det betydde. Vad har jag för nytta av det? Läraren hade formell kompetens men han saknade förmågan hur han skulle lära ut till oss. För honom var vi kanske några boxar att fylla med information så vi skulle klara hans prov( Linnér, B & Westerberg, B. (2001). Sid 27). Men kan man verkligen säga att han har lärarkompetens då? Är kompetens bara kunskap? Helst skulle jag vilja dela upp lärarkompetens i två delar: teoretiskt och praktiskt. Den verksamhetsförlagda utbildningen är en viktig del av lärarutbildningen som visar att man har förmågan att tillämpa och använda de olika metoder för utlärning som man lärt sig under utbildningen.

Vid vårat gruppseminarium, 090902, hade vi delade meningar om när man ”får” professionalitet, en ansåg när man fick examen, andra ansåg det kommer med tiden när man lär ut till eleverna. Jag tror att det är väldigt individuellt samt beroende på vem man frågar. Tror att det tar i alla fall några år innan man ens kan börja tänka på professionalitet. Men vad är då professionalitet? Jag smakar på uttrycket ”hon är professionell”. Vad menas när jag säger det? Hon är erfaren, kunnig, inspirerande, engagerad och rättvis. Att hon har kunskap att tillämpa och använda de olika utbildningsmetoder som passar bäst för hela gruppen och enskild elev vid varje aktuellt tillfälle. Men betydelsen ändras direkt om jag tänker på ett annat yrke än lärare. Men oavsett yrke är det mycket mer än att bara ha kompetens. Men samtidigt måste man ha kompetens för att kunna vara professionell. Är lärarkompetens innehållet i ens högerficka och med hjälp av handen, som symboliserar professionalitet, får du äran att ta fram och presentera innehållet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0