Måndag - plugg

Ja, nu är det rubriken som gäller, plugg plugg. Men tror ni det går bra? Jag sitter i biblioteket och skriver ett blogginlägg, kanske kunde gå bättre, men under tiden jag läste så fick jag en tanke att det har hänt mig precis. Eller rättare sagt att jag har gjort precis detta mot Oscar! Och det är inte roligt för honom och det blir inte heller roligt för mig. Det handlar om något fint som har rubriken "självuppfyllande profetia" i min kurslitteraturbok (Nilsson 2005) som handlar om att man skapar en negativ förvänting om en person, som man inte känner, som är felaktig. Och därav agerar man utifrån denna förväntan. Den andra personen märker detta och agerar på samma sätt. Och då tänker man "jag hade rätt, personen var otrevlig". Det blir en ond cirkel utav det.

Jag vet att jag har en felaktig bild av Oscar eftersom han egentligen är snäll och rolig. Och likaså jag. MEN det har blivit fel, så fel. Oscar tror att jag hatar honom men så är inte fallet! Och nu ska jag ändra mitt beteende för Oscars skull men även för Tove. Jag ska klara detta, det är ett sent nyårslöfte! Visste det kommer bli svårt eftersom det inte är lätt att andra ett åsikt men jag ska göra mitt bästa. Skåda min förändring!

Kommentarer
Postat av: liindis

haha bra där :D du har mognat och blivit vuxen:P

2009-11-05 @ 17:55:10
URL: http://clothe.blogg.se/
Postat av: Emelie Olsson

haha mogen och moget. Det är lätt att felbedöma personer och något man gör ofta (men man kanske inte pratar med personen nångång). Du har säkert också gjort/gör det :P Har inget med mognad och göra dock ;)

2009-11-05 @ 18:11:15
URL: http://quartz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0