Finlandskryssning (23-25 juni)

Igår kväll kom jag hem från kryssningen till Helsingfors. Vi åkte i tisdags, halv tio gick tåget mot Stockholm, var ganska varmt på tåget som tog 3,5 timmar eftersom det var intercitytåg, blev lite långtråkigt men men. Vi var väl i Stockholm vid ett tiden, så vi gick runt på stan lite eftersom vi skulle vänta på therese som kom vid tre tiden. Väl på båten, som var stor, kolla vi in hyttarna och drog ner till taxfreen för att köpa lite gott att dricka. Jag, Jonas och pappa gick upp på bäck och ställde oss längst fram för att se när vi åkte. Det kom en massa folk som gjorde det samma. Efter ett tag så fiser pappa jäkligt högljud, alla kolla på oss, jag börjar garva såklart, herregud. Vid 20 tiden drog vi ner till en resturang för att käka buffe, var jäkligt god mat. Vi blev mätta och de flesta blev runda om fötterna eftersom man även fick dricka hur mycket vin och öl man ville. Det var inte så mycket drag på båten, eftersom det var mest äldre och barn på båten, vilket inte var så roligt för mig och Jonas, men tyckte ändå att vi hade roligt :P

På onsdagen fyllde alltså mamma 50 år, efter vi käkat frukost överraskade vi henne med champange (eller rätte sagt mousserande vin). Vid 9-10 tiden kom vi till Helsingfors, så vi hoppa av och hade en mysig dag där. Jag köpte ett par låga conversee skor för 480 kronor, så jag var nöjd :) Vid halv 4 tiden begav jag, Jonas, morfar och Samuel åter till båten. Jag och Jonas var trötta så vi gick och sov lite eftersom det inte blev många sovtimmar på natten. Senare på kvällen var det dags för fin middag för mamma. Det var väldigt god mat :) Jag tog lite mynt av pappa och spela, jag vann och gan två euro till Jonas så han också kunde spela. Det slutade med att Jonas vann 250 kronor och jag vann 646 kr :D Gött !

Dags att dra hem, frukosten var hemskt. Maten var bra, men tänk dig att försöka plocka mat där det befinner sig 100 andra tuppar, hönor och kycklingar som också vill ha mat. Man tappade aptiten lite faktiskt. Vid 10 tiden gick vi av båten, vi skulle inte åka med tåget förrens vid 15 så vi gick runt i Stockholm lite, allas fötter värkte. Gick ner till Högtorgshallen för att äta. Jag och Jonas delade eftersom vi inte kunde bestämma oss för vad vi skulle käka. Först stanna vi till på ett sushiställe. Det var gott, fast blev för mycket 3 bitar så Jonas fick resten. Vi åt även kebab i pitabröd. Men Jonas, skithögen, slänger ju på stark sås. Men jag vägrade att ge mer till honom, och i ren protest så tog jag mega tuggor. Det brände i munnen efter lääänge. Resan hem på tåget var en evighet eftersom det var stekande hett. Resturangvagnen var de tvungna att flytta till cafet eftersom kylskåpet inte klarade av värmen i vagnarna. Men vem behövde gå och köpa mat när man bara kunde ta en tugga av sin  granne som var som en stekt baconskiva?

Men om man summerar hela resan var den mysig och rolig. Men jag tror att nästa gång blir det en fredag istället, då är det nog mindre pensinärer och barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0